Historie bankovnictví spadá do starověku, kdy banka plnila roli úschovy. Uschovávaly se komodity (zboží) jako byly obilí, zemědělské náčiní, domácí zvířata a později světový standart zlato a stříbro. O něco později si lidé chtěli ušetřit práci s vydáváním a nošením zlata a proto vznikly bankovky, které byly původně směnky na uložené zlato. S bankovkou mohl majitel do banky přijít a chtít své zlato.
Jak to je dnes?
V dnešní době přibývá lidí, kteří intuitivně cítí, že s celým finančním systémem není něco v pořádku. Proč?
1. Peníze jsou založeny na důvěře
Když v dnešní době přijdete se svou bankovkou do banky, dostanete za ní něco? Ne. Od 1971 peníze (spíše měna) není ničím kryta (zlatem, stříbrem). Hodnota bankovek stojí výhradně na důvěře lidí.
2. Garance vkladů je mizivá
Mnoho Čechů se ohání garancí vkladů do 100 000 € a přitom nemají sebemenší tušení, jak tento systém funguje. Garance je vždy tak dobrá, jak dobrý je její poskytovatel. A poskytovatel musí mít na to.
3. Nic není anonymní
Co je na rodné číslo, to stát vidí. A nejenom on :). Na co vidí, to může „regulovat“, ovlivňovat výběry či vklady, ovlivňovat výše aj, ovlivňovat, co se s penězi děje. Chcete mít svůj majetek v rukou někoho nebo ve svých rukou?
4. Bankovnictví založené na dluhu
Jste nezajištěným věřitelem banky neboli investorem, věděli jste to? Proč investovat do sektoru, který má problémy, „tiskne“ měsíčně kvanta peněz do ekonomiky (př. Evropská centrální banka navýšila tzv. kvantitativní uvolňování na 80 miliard eur měsíčně) a dluh bobtná?
5. Mění se bankovní systém
Nový kauční systém pro banky je od ledna 2016 v platnosti. Co se změní? Starý systém tzv. Bail-out založený na pomoci bankám od státu či od jiných subjektů (př. EU) se mění na systém Bail-in, kdy si banka musí pomoci sama. Jak si pomůže? Kapitálem svých klientů.
Shrnutí
To, na co jsme byli zvyklí posledních 20-30 let již v dnešní rychle měnící-se době neplatí. Jestli jste uměli fungovat v době minulé, tak to neznamená, že dnešní technologicko-informační dobu zvládnete. Je potřeba začít fungovat a přemýšlet JINAK.